Danmarks største boligformidler har stor succes med projektudlejning

Foto: Housing Denmark.
Profilbillede
dato

Kort liggetid, fokus på at finde den rette lejer og et højt serviceniveau har gjort Housing Denmark til et populært valg hos projektudviklingskoncerner og ejendomsinvesteringsselskaber, når projektlejligheder skal udlejes.

Når investeringsselskaber og ejendomsudviklere skal finde attraktive lejere til deres projektboliger, samarbejder de i stigende grad med en forholdsvis ny spiller i branchen for projektudlejning.

Housing Denmark A/S, der gennem 17 år har specialiseret sig i at udleje boliger for og til udstationerede medarbejdere og ressourcestærke danskere, har stor succes med sin seneste strategiske satsning. Erfaringerne fra arbejdet med at finde boliger til expats er overført til markedet for projektudlejning, og det har udfyldt et hul i markedet.

"Der opstod en mulighed, da projektboligerne for nogle år siden i stigende grad blev konverteret til lejeboliger. Markedet var ikke gearet til at tilbyde hverken internationale kundegruppe eller danske lejere et tilfredsstillende serviceniveau ved fremvisningerne, ligesom der heller ikke var det nødvendige fokus på at sikre, at lejer og bolig var det rigtige match," siger Peter Buch, der er projektudlejningsdirektør hos Housing Denmark A/S.

"Det er vores erfaring, at vores meget personlige tilgang med individuelle fremvisninger, egenudviklet IT-platform og kendskab til markedet, bygningerne og nærområderne giver tryghed og bekvemmelighed til danske og udenlandske lejere og projektudlejere. Det er der, vi skiller os ud fra andre boligformidlere, ved at have den bedst mulige service selvom nogle vil mene, der ”bare” er tale om at finde lejer til en lejelejlighed," fortsætter Peter Buch.

Liggetid skåret ned med 20 procent
I løbet af de fire år, Housing Denmark har stået for projektudlejning, har selskabet formået at skære liggetiden på lejligheder ned med 20 procent, så den gennemsnitlige liggetid i dag er 41 dage.

Ifølge selskabets administrerende direktør, Steen Lundsfryd, skyldes det Housing Denmarks fokus på en-til-en fremvisning, servicepakker og genudlejning:

 "De parametre, vi skiller os ud på, er også årsagen til vores succes. Vi gør os stort set ikke i åbent hus-fremvisninger, hvor man midt i travlheden risikerer at miste gode lejere, og vi stopper ikke samarbejdet med bygherren efter den første udlejning, men tilbyder fortsat service til lejer og udlejer med en række servicepakker. På den måde undgår vi helt perioder, hvor lejligheder står uden en lejer efter en opsigelse."

Housing Denmark har netop rundet sit 29. projekt på bare to år – projekter der rummer mange størrelser, herunder 160 enheder i Skovbrynet i Lyngby, 163 enheder i Ørestad Have, 234 enheder i Savannehuset og 22 enheder i det prisbelønnede Upcycle Studios.

Matchmaking sikrer gode lejeoplevelser
Housing Denmark A/S har blandt andet forbundet lejere med lejemål i Ressourcerækkerne og Upcycle Studios i København, hvor størstedelen af det Hellerup-baserede Housing Denmarks udlejningsopgaver er. Når projektudviklingskoncernen AG Gruppen, der står bag de to projekter, valgte at gøre brug af Housing Denmark til at finde lejere, skyldtes det blandt andet, at Housing Denmarks lægger tid og kræfter i at matche lejer og udlejer.

"Det er naturligvis i vores interesse at have glade lejere, der har lyst til at bo i vores boliger i lang tid. Vi har erfaret, at det er af afgørende betydning, at lejerne bliver mødt af et højt serviceniveau ved fremvisning af boligerne, ligesom screeningsprocessen er med til at sikre, at matchet er det rette for begge parter," siger Tony Christrup, der er direktør for Public Affairs og Investor Relations hos AG Gruppen og fortsætter.

"Med Housing Denmark har vi en udlejningspartner, der kender vores målgruppes behov. Målgruppen sætter pris på, at lejlighederne er klar til fremvisning, når de dukker op, at der er tænkt over detaljerne og at agenten har en plan b klar i ærmet, hvis lejemålet ikke er et match. Det er afgørende for det signal, vi gerne vil sende til vores lejere."

Housing Denmark har hver måned 50.000 unikke besøgende på housingdenmark.com. Peter Buch anslår, at selvom placeringen af expats var Housing Denmarks primære målgruppe i virksomhedens start, udgør denne gruppe nu kun 40 procent af de lejere, som Housing Denmark hjælper med at finde lejemål i Danmark.

Kilde: Epicent.dk